כתב אישום נגד אחיה השילוני

 ניווט
 o דף בית
 o תיעון א'
 o תיעון ב'
 o תיעון ג'
 o תיעון ד'
 o תיעון ה'
 o תיעון ו'

 התובעים
 י'4
יוליה גוזמן, דוד גולובן, גל גרינברג, אורן ניסנבאום ,שירן עזרא וניצן קרמפף.
י'5
אלון קאופר, גל גרינבלט, מריה סנילניקוב, שירן לופו, נימרוד זיו, לינור אברהם ויוסי גפן.

השמלה - כיצד היא מפלילה את אחיה בפילוג

העד: פרשנים ומקורות בנושא השמלה

ראשית, נתאר את מהלך האירועים, במלכים א' י"א:
ירבעם יוצא מירושלים ופוגש, לכאורה במקרה, את אחיה השילוני. אחד מהם מתכסה בשלמה
חדשה. אחיה קורע את השמלה החדשה לחתיכות ואומר שיתן לירבעם את ממלכת
ישראל.
אם נבדוק בתרגום השבעים נראה בבירור שאחיה מתכסה בשלמה החדשה. ואכן, גם לפי דעתו של
חוקר המקרא ארהליך, אין זה סביר שהשמלה הייתה של ירבעם ואין זה דרך ארץ שיקרע
בגדי חברו. רק אם הייתה זו שמלתו של אחיה אז הוא היה מעז לקרוע אותה באכזריות
שכזו.
ואם אחיה לקח שמלה חדשה ומכובדת, מכאן שהוא ידע על המפגש, תכנן אותו והוא היה חשוב לו
במיוחד עד כדי כך שהיה מוכן להקריב אותה למען הדחת ממלכת שלמה.
בגדי נביאים הם בגדים חשובים ואת זאת ניתן לראות גם מאדרתו של אליהו שהייתה קדושה
וחשובה עד מאוד. אם אחיה לבש שמלה חדשה שהיא גם חשובה ומיוחדת מאוד והחליט
לקרוע אותה באכזריות לשנים עשר קרעים ברור שהיה לו חשוב מאוד שהממלכה תפולג..
בשמות כ"ב 25-26 נאמר:"אם חבל תחבול שמלת רעך עד בא השמש תשיבנו לו כי היא כסותה לבדה היא שמלתו לעורו במה ישכב והיה כי יצעק אלי ושמעתי כי חנון אני" פירוש הפסוק: אם לקחת מעני לערבון את שמלתו, כלומר, את שמיכתו, אתה רשאי להחזיק בה עד שישלם את חובו אך תחזיר לו את השמלה לפני שקיעת השמש כיון שאם תשמור אצלך את הערבון לא יהיה לו במה לכסות את גופו בלילה. בפסוק זה השמלה היא בעלת חשיבות. ויש לה תפקיד חשוב בהגנה על גוף האדם. קיימת חשיבות לבגדים במקרא. אחיה השילוני קורע את השמלה ל - 12 חלקים, זהו מוטיב הבגד. כאשר אחיה קורע את שמלתו החדשה ובזאת "מקריב" אותה מוכיח כי הוא רוצה פילוג. בשמואל א ט"ו 24-32 נאמר:"ויאמר שמואל אל שאול לא אשוב עמך כי מאסתה את דבר ה' וימאסך ה' מהיות מלך על ישראל ויסב שמואל ללכת ויחזק בכנף מעילו ויקרע. ויאמר אליו שמואל קרע ה' את ממלכות ישראל מעליך היום ונתנה לרעך הטוב ממך" באותו רגע ששמואל קרע את "כנף מעילו" של שאול נקרעה ממלכתו מעליו וניתנה לחברו הקרוב והטוב ביותר. באמצעות הסצינה של קריעת השמלה ע"י אחיה הוא מראה את רצונו שהממלכה תתפלג ל-10 שבטים שבראשם יעמוד ירובעם ו-2 שבטים נוספים ינתנו לרחבעם. הייתה זו יוזמתו האישית והפרטית לגרום לפילוג והוא גרר אחריו את ירבעם.
רגשות הנקמה של אחיה היו חשובים יותר מכל דבר אחר בשבילו ולא היה אכפת לו מישראל ורצה
לקרוע אותה ולהרוס אותה (כפי שעשה לשמלה) רק מיצר הנקמה שלו -ואת יצר זה נסביר בהמשך.



אתר נבנה ועוצב ע"י דוד גולובן(י'4)

למעלה