כתב אישום נגד אחיה השילוני

 ניווט
 o דף בית
 o תיעון א'
 o תיעון ב'
 o תיעון ג'
 o תיעון ד'
 o תיעון ה'
 o תיעון ו'

 התובעים
 י'4
יוליה גוזמן, דוד גולובן, גל גרינברג, אורן ניסנבאום ,שירן עזרא וניצן קרמפף.
י'5
אלון קאופר, גל גרינבלט, מריה סנילניקוב, שירן לופו, נימרוד זיו, לינור אברהם ויוסי גפן.

אחיה מניע את ירבעם להכריז מרד בשכם

• מיקום בית המקדש בירושלים וההשפעה האלילית בבנייתו מעוררת מחלוקות רבים בעם.
• אחיה שהיה משילה התאכזב עקב בניית בית המקדש כיוון שהמרכז הרוחני החדש היה בירושלים והמרכז הישן בשילה לא חודש לאחר החורבן תחת עלי ולא המשיך במסורת הדתית שהייתה בו, שכן שילה היוותה מרכז דתי ראשון בישראל. אחיה טען כי צורת הבנייה היא בהשפעת עובדי האלילים וההוד והפאר מיותרים, בית המקדש לפי אחיה אמור להיות צנוע ופשוט.
• אחיה סבר כי היות ובית המקדש בירושלים הוא המקום היחיד והוא המרכזי והחשוב ביותר כל המקדשים האחרים יאבדו מערכם ופרנסתם ותפקידם של המון כוהנים ואנשי דת תיפגע .
• ירבעם רוגז על עול המסים הכבד שנתן רחבעם. לאחר פגישתו עם אחיה הוא מקבל ממנו גיבו והנעה למרוד מעמדו הבכיר בעם ויוצא נגד השלטון מנוצל תחת אחיה.אחיה למעשה ממריד את ירבעם ונותן לו גיבוי גם מה' וגם מאנשי הדת בארץ.
לאחר שכנוע, אחיה וירבעם שהיו משבט אפריים רוצים להחזיר את הכבוד האבוד של שבטם שנלקח ע"י שבט יהודה ויוצאים יד אחת נגד השלטון. אחיה עוזר לירבעם במרד נגד שלמה בטענה שזהו רצון האל אך במישור המציאותי הסיבה לכך היא המס הגדול או עבודות הכפייה שהטיל שלמה בעיקר על שבטי הצפון.
• אחיה משאיר את ירושלים לרחבעם במטרה שבארץ שתתפלג יהיה מרכז דתי אחר, מקדש שילה שיחזור לתפקודו מימים ימימה תחת שלטון ירבעם.
• אנו טוענים כי בפגישתם על אם הדרך אחיה פיתה את ירבעם למרוד בכך שלירבעם לא הייתה כוונה למרוד לפני כן.היו לו כמה דעות שליליות על השלטון כמו כל אדם, דעות שאחיה ניצל לטובת תכליתו בלי להזכיר את ניצול ירבעם בגלל מעמדו הגבוה בעם.
• אחיה וירבעם שהיו משבט אפריים רצו להחזיר את הכבוד של שבטם שנלקח ע"י שבט יהודה. אחיה עוזר לירבעם במרד נגד שלמה בטענה שזהו רצון האל אך במישור המציאותי הסיבה לכך היא המס הגדול או עבודות הכפייה שהטיל שלמה בעיקר על שבטי הצפון.
• אחיה חושש שתוך זמן קצר יהפכו ירושלים ובית דוד לסמל שיש לחשוש מכוחו. שניהם חוששים מכוח משיכתה של ירושלים כמרכז דתי חזק וחוששים שהכוח הדתי ישפיע גם בתחום המדיני על שבטי ישראל ולכן הם נוקטים באמצעים מיידים בבית אל ובשילה כדי להרגיע את העם שלא ימשכו חזרה לירושלים.

חשיבותה של שכם כמקום הכרזת המרד
*רחבעם נאלץ ללכת לשכת כדי שימליכו אותו שם כי כל העם מחכה לו שם "כי שכם בא כל ישראל להמליך אותו".
*שכם שידועה כאחת הערים הגדולות המפותחות והנחשבות של ארץ כנען נבחרת ע"י העם למקום משיכתו של מלכם. ישנן כמה סיבות לאור עברה ההיסטורי של שכם מה שהופך אותה לעיר הגדולה:
א)מקומה הגיאוגרפי של שכם- שכם נמצאת בצומת דרכים מרכזיות: דרך הרוחב החשובה ביותר באזור עם דרך האורך הראשית באזור
ציר אורך ראשי לכל התנועה שלאורך גב ההר של א"י.
ב)המבנה הגיאולוגי- המקום שגשוג בזכות האדמה החקלאית הפורייה שבשכם ובסביבתה: אדמת הסחף העשירה ופורייה מאוד.
ומה שתרם עוד יותר הוא הספקת המים הסדירה שקיבלה שכם מכמה מעיינות חשובים הקרובים לה.
ג)ביטחון-העיר שכם שנמצאת באזור מישורי וחסר נתונים אסטרטגיים טבעיים-הושקעה במיוחד בתחום בניית ביצורים וחומות איתניות.
ד)מפורסמת אירועים ואישים חשובים שהיו בה-
*התחנה הראשונה של אברהם ויעקב בכניסתם לארץ ישראל.
*יעקב נלחם בה במלאך גבריאל ושם קיבל את שמו "ישראל".
*מעמד הברכה והקללה,חידוש הברית של ישראל עם ה'.
*בעלי שכם המליכו את אבימלך בן גדעון למלך בעירם.
*לאורך ההסטוריה קיבלה שכם על עצמה את מרותם של מושלים שלא מקרב בניה, מושלים שנשענו על כוח צבאי שגויס מבין יסודות שאינם מתושבי העיר.
*שכם שימשה בתקופת אל עמארנה(שלטון מיצרים) כעיר הממלכה הראשית באזור כולו.
*שכם התאפיינה בחוזק שליטה מקומי עצמאי(תקופת אל עמארנה).
*המפגש להמלכת רחבעם נקבע ע"י העם כולו בשכם שתפקדה באותו זמן כבירת הממלכה.

-מהתעודות המעטות שיש בידינו עולה כי שכם היתה אחת הערים החשובות בחבל ההר של ארץ כנען.בתעודות אלה התייחסו לשכם בתור חבל ארץ רחב ידיים שכלל את האזור ההר המרכזי של ארץ ישראל המערבית.
-ניתן לומר שהעיר שכם דאז הצדיקה את הביטוי: "שכם-מלכתה הבלתי מוכתרת של ארץ ישראל".



אתר נבנה ועוצב ע"י דוד גולובן(י'4)

למעלה